Kinderen van moeder aarde van Thea Beckman
Leesverslag
Laura van Zanten 1A
Inhoudsopgave:
·
Inhoudsopgave
·
Inleiding
·
Hoofdstuk 1: zakelijke gegevens
·
Hoofdstuk 2: samenvatting
·
Hoofdstuk 3: mening
·
Hoofdstuk 4: verwerkingsopdrachten
·
Bronvermelding
Inleiding
Ik heb voor dit boek gekozen omdat het heel knap en dapper is
om een boek over de toekomst te schrijven. Ik vind het dapper en gewaagd om de
toekomst zo te voorspellen. Je kunt er heel veel kritiek op krijgen. En het
moet ook een beetje realistisch blijven en dat is heel knap gelukt. Het is ook
een heel mooi boek omdat sommige mensen wel en anderen totaal niet goed zorgen
voor de natuur. In dit leesverslag vertel ik waar de trilogie over gaat en in
het speciaal het eerste deel. Ik vertel wat ik mooi vind aan dit boek. Ik
vertel over liedjes die ik bij dit boek vind passen. En ik ‘interview’ moeder aarde. Geniet!
Hoofdstuk 1: zakelijke gegevens
Titel: Kinderen van moeder aarde (deel 1 trilogie Thule)
Schrijver: Thea Beckman
Aantal bladzijden: 347
Uitgever: Lemniscaat Rotterdam
Jaar van eerste uitgave: 1985
Hoofstuk 2: samenvatting
In de derde wereldoorlog vechten Amerika en Rusland tegen
elkaar. Na 3 weken beginnen ze elkaar te bestoken met kernwapens. De wereld
ligt in puin. Maar dan gebeurt het, een super bom ontploft in de krater van een
van de grootste, nog werkende vulkanen van de wereld. Er volgen heel veel
aardbevingen, tornado’s, tsunami’s en andere natuurrampen. De aarde verliest
haar evenwicht. De polen komen te liggen in Japan en Zuid-Amerika. In Groenland
wordt het heerlijk weer en de ijskappen smelten. Hoewel bijna heel de wereld is
uitgeroeid, begint in Groenland een groepje mensen een nieuw bestaan. Net zoals
op enkele andere plekken in de wereld. Groenland heet vanaf nu Thule en er
wonen Thulenen. Zij eren moeder aarde en zorgen heel goed voor de natuur. Een
vrouw regeert het land, de mannen hebben immers de grote ramp veroorzaakt, zij
een Konega. Nu regeert Armina-Dottir. Zij heeft een zoon, Christiaan. Hier
speelt het verhaal zich af.
Omdat de Konega geen dochters heeft is er ook geen
troonopvolgster. Die was er vroeger wel maar toen ze 3 jaar was, is ze verdronken.
Ook is de vader van Christiaan verdwenen. Een troonopvolgster komt er alleen als Christiaan trouwt met een
Dottir-meisje, een lid van de koninklijke familie, en met haar een dochtertje
krijgt. Maar Christiaan wil niet trouwen met een Dottir meisje, hij is verliefd
op Thura, een heel gewoon meisje.
Ondertussen ontwikkelt zich in het oude Europa een ander
volk, de Badeners. Zij hebben door het vinden van een oude bibliotheek heel
veel kennis en zijn nu met hun ontwikkeling ergens in de 18e eeuw.
Ze ontdekken ook dat er in het oude Groenland nu een heerlijk klimaat zou
moeten zijn. Ze sturen er een expeditie heen. De eerste expeditie vindt plaats
als Christiaan 4 jaar oud is. Maar die mislukt omdat deze eindigt in Merika,
voormalig Amerika. Maar de leider van de expeditie professor Kunz kan niet mee
omdat hij vlak voor vertrek een arm breekt. 10 Jaar later vertrekt er, nu wel
met de professor, een nieuwe expeditie naar Thule, en nu in de goede richting.
Aan het einde van de lente komen de Badeners aan in
Julianhab. Omdat de Thulenen handelen met de Kanadezen, die een soort Engels
spreken en de Badeners o.a. Brits spreken konden ze elkaar redelijk verstaan.
De Badeners willen het staatshoofd spreken en ze zijn heel verontwaardigd als
blijkt dat het een vrouw is. Het wordt de Konega snel duidelijk dat de Badeners
niet met goede bedoelingen komen. Ze vormen een bedreiging voor Thule.
Toch lukt het de Thulenen, na een lange strijd waarin Thura
zich dapper gedraagt, om er voor te zorgen dat de Badeners zich bij hen voegen.
En het eind van het boek geeft de Konega toestemming aan Christiaan om met
Thura te trouwen. Alles lijkt weer goed. Maar de Konega voelt dat het gevaar
nog niet geweken is…
Hoofstuk 3: mening
Ik vind het een spannend en goedgeschreven boek omdat nog
niet meteen op de eerste bladzij het einde wordt verraden. Voorbeeld: ‘Hannah-Dottir aarzelde zichtbaar en kreeg
een kleur. Ze boog het hoofd en fluisterde: ’Op de terugweg zijn we Rajo
kwijtgeraakt.’ ‘hoe kwijtgeraakt?’ vroeg Armina-Dottir. Haar stem trilde.
Hannah-Dottir ontweek de onderzoekende ogen.’ En een stuk later: ‘Christiaan voelde zijn hart bonken. Het kon niet! Toch vertelden zijn
ogen hem dat het waar moest zijn. Die rug, die lange benen in hertenleren
laarzen, de manier waarop de man zijn schouders naar achteren trok alsof hij
zijn borst de ruimte, moest geven om te ademen, dat alles herinnerde hem zo
sterk aan zijn vader dat het pijn deed. Was het Rajo?’
Ik vind het ook een confronterend boek omdat het je er op
wijst dat wij eigenlijk veel beter voor onze planeet zouden moeten zorgen. Voorbeeld: ‘wellicht kwamen nog meer kernbommen terecht
in werkzame vulkanen of in breukgebieden waar de aardkorst dun was. Hoe het ook
zij, de natuurkrachten die door deze schokken ontketend werden hadden
onvoorstelbare gevolgen. Niemand van de nog levenden begreep waar die enorme
vloedgolven, aardbevingen vulkaanuitbarstingen, en alles verwoestende tornado’s
vandaan kwamen. Weinig mensen kregen de tijd erover na te denken. Moeder aarde
had Haar evenwicht verloren. Ze kantelde.’
Ik vind het heel terecht dat vrouwen het voor het zeggen
hebben omdat vrouwen nu eenmaal beter zijn in het besturen dan mannen. Voorbeeld:
‘ de Thulenen hadden begrepen dat de
belangrijkste wezens op aarde de vrouwen waren. Vrouwen brachten nieuw leven
voort, vrouwen kenden mededogen, ze waren gevoelig, eerlijk, intelligent. Ze waren bereid rekening te houden met de
wensen en noden van anderen. Ze waren ook beter bestand tegen de strijd om het
bestaan, omdat ze veelzijdiger, taaier en vriendelijker zijn dan mannen.’
Hoofstuk 4: verwerkingsopdrachten
Korte verwerkingsopdracht 1
Kinderen Voor Kinderen - 100 Jaar
Meer
dan 100 jaar geleden,
was je helemaal niet wijs,
als je zei dat onze aarde wel eens rond zou kunnen zijn.
Toen werd je na gekeken en voor grapjas uitgemaakt,
als je zei dat wij ooit vliegen zouden gaan.
Maar kijk eens even rustig naar de wereld om je heen,
het beeld van nu, dat komt met dat van toen niet overeen.
We schieten satellieten naar Mercurius en Mars,
in een fabriek komt er geen mens meer aan te pas.
was je helemaal niet wijs,
als je zei dat onze aarde wel eens rond zou kunnen zijn.
Toen werd je na gekeken en voor grapjas uitgemaakt,
als je zei dat wij ooit vliegen zouden gaan.
Maar kijk eens even rustig naar de wereld om je heen,
het beeld van nu, dat komt met dat van toen niet overeen.
We schieten satellieten naar Mercurius en Mars,
in een fabriek komt er geen mens meer aan te pas.
We winkelen op internet, we slapen op een waterbed,
we praten zonder woorden, want we pingen.
En over honderd jaar als ik niet meer besta,
dan boeken we vakantiereisjes rustig naar de maan,
dan flits je in een half uur van Londen naar Japan,
dan is er niets meer dat er niet meer kan.
100 jaar de toekomst in of 100 jaar terug,
als ik die keuze krijgen zou, wist ik het niet zo vlug.
Toch zou ik er voor kiezen om te zien hoe het toen was,
dan komt alles wat ik nu weet nog van pas.
Dan ben ik de slimste van de school van alle kind’ren het idool,
om van de grote mensen maar te zwijgen.
Over 100 jaar als ik niet meer besta,
dan pak je voor een goed humeur een drankje uit de la,
dan neem je voor een maaltijd een tabletje uit de kast,
dan is er niets meer wat ons nog verrast.
Over 100 jaar als ik niet meer besta,
dan hoop ik dat er niemand meer met honger slapen gaat,
dat kind-soldaat een woord is uit een ver verleden tijd,
geen onderscheid meer tussen arm en rijk.
Kleurenblind, iedereen gelijk
Ik heb voor dit liedje gekozen omdat het ook
gaat over de toekomst. Net als het boek. In het boek staat bijvoorbeeld: ‘Het moest er een keer van komen: de Derde
Wereldoorlog. Langer dan een halve eeuw waren machthebber en militairen bezig
geweest de bevolking voor te liegen over de gevolgen van een kernoorlog. Het
zou allemaal wel meevallen.’
het o
waarom is er oorlog?
waarom is
er oorlog?
en niet gewoon vrede?
oorlog is koud en kil.
dat is toch wat niemand wil.
zoveel mensen die sneuvelen.
waarom kunnen we elkaar niet knuffelen.
gezinnen worden uit elkaar gehaald.
ook die mensen hebben ooit gestraald.
van liefde en gast vrijheid.
maar dat zijn ze nu kwijt.
want wij hebben ze van elkaar gescheiden.
denk je nu echt dat die mensen niet lijden?
en niet gewoon vrede?
oorlog is koud en kil.
dat is toch wat niemand wil.
zoveel mensen die sneuvelen.
waarom kunnen we elkaar niet knuffelen.
gezinnen worden uit elkaar gehaald.
ook die mensen hebben ooit gestraald.
van liefde en gast vrijheid.
maar dat zijn ze nu kwijt.
want wij hebben ze van elkaar gescheiden.
denk je nu echt dat die mensen niet lijden?
Ik heb voor dit gedicht gekozen omdat het ook
gaat over wat mensen elkaar aandoen en oorlog. In het boek staat bijvoorbeeld: ‘Nee, de mannen (het waren uiteraard de
mannen) met de bij de rode knoppen en
purperen telefoons waren niet bang. Op het moment waarop het conflict zou
uitbreken zouden zij veilig onder de
grond zitten. Wie boven de grond moest blijven zou het misschien een paar weken
moeilijk krijgen en wellicht dood gaan, maar een wereldbevolking van vele
miljarden mensen roei werd niet zomaar uitgeroeid.’
Dit liedje heb ik gekozen omdat het ook gaat
over hoe wij langzaam de aarde kapot maken. Voorbeeld uit het boek: ‘Hoe het ook zij, de natuurkrachten die door
deze schokken ontketend werden hadden onvoorstelbare gevolgen. Niemand van de
nog levenden begreep waar die enorme vloedgolven , aardbevingen,
vulkaanuitbarstingen en alles verwoestende tornado’s vandaan kwamen. Weinig
mensen kregen ook de tijd om erover na te denken. Moeder aarde had haar
evenwicht verloren. Ze kantelde.’
voordat een andermans
leven vergaat
Lange verwerkingsopdracht 14
Ik schrijf een verhaal
met hetzelfde thema als het boek. Thema: wat wij in de toekomst de aarde
aandoen.
Het is het jaar 2137, de aarde is compleet vervuild en de
planten willen niet meer groeien. De bevolking is bijna helemaal uitgeroeid en
er leven nog maar 800 000 000 mensen op de aarde. Omdat er bijna geen leven
meer mogelijk is op de aarde willen de mensen vluchten naar de maan. Expeditie
ProLife wordt op gang gezet. Een team van 45 astronauten vertrekt met een vloot
van ruimteschepen naar de maan. Ze gaan daar een reusachtige stad neer zetten
waar 500 miljoen mensen kunnen wonen. Verwacht wordt dat in de 10 jaar die het
opbouwen duurt nog 300 miljoen mensen zullen sterven. De mensen die nog op
aarde leven gaan in Zuid-Amerika wonen, in het voormalige Paraguay en Bolivia,
het meest vruchtbare stuk van de aarde. Daar kunnen ze het nog maximaal 12 jaar
volhouden. In die tijd bouwen ze reusachtige raketten die bij elkaar 500
miljoen mensen tegelijk in 70 uur naar de maan kunnen brengen. Er gaan ook
dieren mee. Er bestaan nog maar enkele diersoorten. De vissen zijn inmiddels
uitgestorven, net als de amfibieën. Er bestaan nog hagedissen, schapen, kippen,
duiven en fruitvliegen (die inmiddels leven van stengels). Van deze dieren gaan
er zoveel mogelijk mee. Er is ook een manier bedacht om op de maan voedsel te
verbouwen. Er worden ook raketten voorbereid met materialen die de mensen door
de eerste 2 jaar kunnen slepen. Iedereen werkt mee aan ProLife. Maar kinderen
niet. Voor school zijn geen mensen meer over. Dus kinderen zitten de hele dag
thuis te wachten totdat ze samen met hun familie in een capsule kunnen stappen
en naar de maan kunnen gaan. Er zijn 100
miljoen capsules verdeeld over 100 000 megaraketten. In 1 capsule kunnen 5
mensen. Als de capsules op de maan aankomen krijgen de mensen allemaal een huis
toegewezen. De ouders krijgen werk en de kinderen gaan voor het eerst in hun
leven naar school. Maar ze zullen niet hun hele leven op de maan blijven. Na 50
jaar is het onmogelijk om nog langer op de maan te blijven wonen. Voor die tijd
moet er een andere planeet gevonden worden zoals de aarde anders sterft de
mensheid uit. In de 50 jaar op de maan is het de bedoeling dat er geen mensen
bijkomen omdat er maar plaats is voor 500 miljoen mensen in de raketten. Er zijn ook raketten die de eerste 4 jaar
terug gaan naar de aarde om water op te halen en dan op de maan te
zuiveren. Alles verloopt volgens plan.
De mensen gaan naar hun werk en de kinderen gaan naar school. Op school
vervallen heel veel vakken die nu overbodig zijn, biologie, aardrijkskunde,
talen en maatschappijleer. Alleen 4 jaar later gaat het goed mis. Een satelliet
die is afweken van de baan rond de aarde stort neer op de maan. Recht op een
enorm industriegebied waar 200 miljoen mensen werken. Van de 200 miljoen
overlijden er 125 miljoen en raken er 50 miljoen gewond. Maar er is een probleem
waar laat je de doden. Omdat er geen mensen begraven of gecremeerd kunnen
worden, worden de doden de ruimte in gelanceerd. De helft van de gewonden
overlijdt ook omdat er op de maan nauwelijks goede zorg is. Er worden ook geen
kinderen geboren omdat het wegens de zwaartekracht onmogelijk is om te
bevallen. Langzaam sterven de mensen op de maan ook uit. Na 50 jaar leven er nog
maar 40 miljoen mensen. Dat zijn de mensen die kind waren toen ProLife van
start ging. De bedenkers van het project en alle medewerkers zijn allang
overleden en geen van de kinderen is zo goed opgeleid dat ze deze taak over
zouden kunnen nemen. Zo kunnen de meeste mensen niet eens de oppervlakte van
een cirkel berekenen. De perfecte planeet is wel ontdekt maar kan nooit bereikt
worden zonder dat er wordt berekend hoe ver de planeet weg ligt. Er kan niks
meer gedaan worden. De mensen kunnen alleen wachten tot ze uitsterven.
Expeditie ProLife is mislukt.
Bronvermelding
Kinderen van moeder aarde van Thea Beckman
Reacties
Een reactie posten